Ga naar hoofdinhoud

De winter van 1971 was voor velen memorabel. In dat jaar werd Ard Schenk wereldkampioen, Jan Bols had op het EK een foute wissel en IJs-sport Noord Holland gaf de opdracht voor de bouw van een kunstijsbaan in Alkmaar.

Het zal ergens in 1971 zijn geweest. Het had al een paar dagen stevig gevroren en de sloten achter de Nieuweweg (westkant) lagen dicht. Na een paar dagen hadden we al voorzichtig het ijs geprobeerd. Het hield ons wel maar was nog niet betrouwbaar . Pas toen Joop Berkhout over de sloot liep konden de schaatsen uit het vet. Ik zal ongeveer 10-11 jaar geweest zijn en schaatste op houten schaatsen. Deze schaatsen hier herinneren mij aan een schaatswinter van 1971. Dit zijn de schaatsen van mijn vader. Echte noren zei hij. Kijk maar het staat er op. Nu zitten er nieuwe schoenen op maar toen ik er op reed waren de schoenen geklonken aan het onderstel. In dat jaar kregen mijn broer en ik schoenschaatsen. Althans we gingen er om uit. Ik had de pech dat mijn maar 37 er niet meer was. Zonder de gemakken van deze tijd konden we ook niet zo snel aan een stel komen. Ik moest het dan nog maar een jaar op mijn houten noren doen. Dit was een grote teleurstelling voor mij als klein kind maar ja niemand kon toveren. De drang om met schoenschaatsen het ijs op te stappen was toch te groot. Met maat 37 kon je niet met dubbele sokken in een maat 43. Ik had al snel de oplossing gevonden. Met basketballschoenen in de schoen van de schaats paste de schaats prima. Volgens mij heb ik zo een week rondgereden tot er toch nog een schoenschaats maat 37 was gevonden.

Ik heb al op jonge leeftijd een liefde ontwikkeld voor het ijs en schaatsen. Schaatsen op een verlichte baan met muziek, rondjes rijden, praten en keten. Het was altijd gezellig op de ijsbaan. Die sfeer en knusheid is er nog steeds en een ieder die schaatsen leuk vindt kan een mooie gezellige tijd hebben op de landijsbaan van Hoogkarspel. Vanaf 2013 zit ik in het bestuur van de ijsclub. Ik kan worden ingezet waar nodig. Ik maak deel uit van de kaart- en kien commissie en ben begeleider bij het jeugdschaatsen. De ijsclub is een gezellige groep mensen en je maakt je dienstbaar voor de gemeenschap. De ijsclub mag nooit verdwijnen.